Rejse med hund gennem Sverige

Oftest får man rabiesvaccineret sin hund fordi den skal med ud at rejse.

Rabiesvaccination er en vaccine ved siden af den almindelige vaccination.

Din hund kan tidligst blive vaccineret når den er 12 uger. Herefter skal den vaccineres hvert 3. år.

Husk at være ude i god tid inden rejsen

Første gang du får rabiesvaccineret din hund går der 3 uger før vaccinationen er gyldig. Derfor er det vigtigt, at du ringer og bestiller tid i god tid inden din planlagte rejse, så du er sikker på at alt er klart inden du skal af sted.

Hvis din hund allerede ER rabiesvaccineret, skal du sørge for at få vaccineret hunden INDEN sidste vaccination udløber - så undgår du de 3 uger, hvor hunden ikke må rejse.

Generelle regler

Reglerne for rejse med hund er blevet forenklet således, at der ikke længere er forskel på rejse til Sverige eller transit.

Din hund skal overholde følgende regler:

• ID-mærket (Microchip eller LÆSELIG tatovering lavet før 3. juli 2011)
  • Rabiesvaccination (gyldig)
  • EU-pas (Udstedes af dyrlægen)
  • Være mindst 15 uger*
  • Ejer skal rejse sammen med hunden

* Din hvalp kan TIDLIGST vaccineres når den er 12 uger, og vaccinen er først gyldig 3 uger efter indgivelse.

HUSK: Du skal anmelde dit dyr hos de svenske toldmyndigheder. Se link herunder for vejledning/regler.

Du kan læse mere om reglerne hos Fødevarestyrelsen eller Jordbruksverket.

Transit (gennem Sverige) eller ferie/ophold i Sverige?

Der er IKKE længere forskel på om du skal til eller gennem Sverige. Du skal uanset destination ALTID anmelde indførsel af dyr til tullverket (de svenske toldmyndigheder).

Du kan altid anmelde indførsel af dyr ved at tage hen til et såkaldt "röd punkt". På havnen i Ystad findes dette udenfor bygningen til højre lige inden du kører ud af porten til havneområdet. Der er skiltet med dette på havnen. Du skal da gøre følgende:

• Anvend telefonen, der hænger på væggen.
  • Du skal blot løfte røret, så ringer den selv op.
  • Du modtager personlig betjening.

Hvis telefonen ikke bliver besvaret, prøv da nogle gange eller ring på: +46 40-661 32 20.

Hvis der er toldere på havnen, kan du også tage kontakt til en af disse.

Tilmeld dig Netdyredoktors nyhedsbrev Vi er en del af VetFamily, som står bag Netdyredoktor.

Tilmeld dig Netdyredoktors nyhedsbrev og få nyheder om dyrs sundhed, tips til træning og masser af gode tilbud.